Šilutės rajono savivaldybės

KODĖL REIKIA SUVALDYTI POTRAUKĮ SALDUMYNAMS?

Dantų ėduonis, nutukimas, diabetas, kitos kasos ligos, riebi oda ir bėrimai – nesaikingas cukraus ir saldumynų vartojimas vaikystėje turi itin neigiamų pasekmių vaiko sveikatai ateityje. Gydytojai pataria, kaip neskausmingai atpratinti vaikus nuo saldumynų.

Paaiškinkite vaikui, kad saldumynai neduoda organizmui jokios naudos, o tik sukelia žalą. Ikimokyklinio amžiaus vaikai ir pradinukai jau gali atskirti, kas yra bloga, o kas gera. Jeigu atžalai internete parodysite ėduonies pažeistus dantis ar labai stambius vaikus aiškindami, kad tai – saldainių, gazuotų gėrimų, „pakelinių“ sulčių ir kitų saldžių produktų vartojimo pasekmė, noras skanauti šių saldėsių po truputį mažės.
Siūlykite vaikui sveikų desertų – vaisių, riešutų, džiovintų vaisių, medaus. Viskas – tik įpročio reikalas. Jeigu tėvai pastoviai siūlys sveikų desertų vietoj įprastų saldumynų, vaikas įpras ir nustos reikalauti „parduotuvinių“ saldumynų. Juo labiau kad neretai tėvai patys peni vaikus šokoladukais ir pyragaičiais, nesusimąstydami apie pasekmes.

Daugiau gaminkite patys. Daug paprasčiau nupirkti kažko saldaus parduotuvėje. Tačiau ruošdami desertus namuose patys cukrų galite pakeisti natūraliais saldikliais – medumi, stevija, cikorijomis. Kepkite keksus, pyragus, sausainius, bet atminkite, kad tai turi būti tik sveikesnė saldaus deserto alternatyva, bet netapti vaiko mitybos raciono pagrindu.
Sudarykite subalansuotos mitybos planą su penkių kartų maitinimu per dieną. Kai vaikas jaus sotumo jausmą, jam nesinorės saldumynų. Juo labiau jei meniu bus fruktozės turinčių šviežių vaisių ir uogų.

Šiuolaikiniai vaikai nesupranta, kas tai yra sveikas maistas didžiąja dalimi dėl to, kad tėvų mitybos pobūdis priverčia juos norėti ko nors geresnio. Taigi pačių tėvų elgesys – geriausias pavyzdys. Jei patys atsigaivinti renkatės ne vandenį, o gazuotus gėrimus, nevengiate kitų saldžių nesveikų produktų, nereikia tikėtis kitokio atžalos elgesio.

Naudinga žinoti:

  • Kai žmogus valgo maistą, kurio sudėtyje yra daug rafinuotų angliavandenių, gliukozės lygis kraujyje staigiai pakyla. Vėliau gliukozės lygis kraujyje sumažėja. Organizmas, kurį sutrikdo nukritęs cukraus lygis, reikalauja saldumynų, kad gliukozės lygis vėl pakiltų. Suvalgius saldžių patiekalų procesas vėl kartojasi – taip atsiranda tarsi užburtas ratas.
  • Jį įveikti padės reguliarus maitinimasis, pakankamai suvartojamų skaidulų kiekis, patariama valgyti subalansuotą, visavertį maistą. Vartokite prieskonius. Keli tyrimai rodo, kad subalansuoti cukraus kiekį kraujyje padeda cinamonas. Svarbu tinkamai išsimiegoti. Kai tik įmanoma, patartina eiti miegoti iki vidurnakčio.